Komunikat w sprawie skarg prokuratury skierowanych do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie
Data ostatniej aktualizacji: 2020-10-28
Prokuratura Okręgowa w Warszawie zaskarżyła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie dwie uchwały Rady m.st. Warszawy z 14 maja 2020 roku oraz z 30 lipca 2020 roku zmieniające uchwałę w sprawie ustalenia strefy płatnego parkowania, wysokości stawek opłaty za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie, wysokości opłaty dodatkowej oraz określenia sposobu pobierania tych opłat.
Uchwała wydana bez wymaganej prawem opinii
Uchwale z 14 maja 2020 roku zarzucono istotne naruszenie prawa dotyczącego błędów proceduralnych związanych z jej podjęciem. W drodze kwestionowanej uchwały strefa płatnego parkowania została rozszerzona w stosunku do poprzedniego obszaru o dodatkowe ulice położone na terenie Dzielnicy Wola oraz Praga Północ bez uzyskania wymaganej prawem opinii. Opinia taka pozwoliłaby na weryfikację, czy warunki panujące na wskazanych ulicach pozwalają na ich włączenie do Strefy Płatnego Parkowania z jednoczesnym zachowaniem prawidłowego ruchu pojazdów na drodze i komfortu użytkowników strefy.
Z informacji uzyskanych od Rady m.st. Warszawy wynika, że w ramach procedowania nad kwestionowaną uchwałą poprzestano wyłącznie na przyjęciu wniosku Prezydenta m.st. Warszawy o podjęcie stosownej uchwały, nie pozyskując wymaganej opinii.
Pięciokrotne podwyższenie opłaty dodatkowej
Zaskarżonej uchwale z 30 lipca 2020 roku zarzucono istotne naruszenie prawa, w tym Konstytucji RP poprzez rażące podwyższenie opłaty dodatkowej za każdorazowe nieuiszczenie opłaty za postój pojazdu samochodowego w strefie płatnego parkowania do kwoty 250 złotych oraz wprowadzenie zmniejszonej opłaty dodatkowej wynoszącej 170 złotych, jak też brak informacji w uzasadnieniu kwestionowanej uchwały wyjaśniającej przyczyny pięciokrotnego podwyższenie ww. opłat.
Zaznaczyć należy, że przed nowelizacją ta sama opłata dodatkowa wynosiła 50 złotych. Zatem jednorazowe podwyższenie do kwoty rzędu 500 % poprzedniej opłaty nie czyni zadość zasadom prawidłowej legislacji. Jak wskazano w skardze nie można składać na osoby korzystające obecnie ze strefy płatnego parkowania kwestii kilkunastoletnich zaniechań związanych z podnoszeniem tej opłaty. Nowa opłata nie powinna tak jaskrawo odbiegać od opłaty poprzedniej. Zmiany tego rodzaju powinny być dokonywane stopniowo, tak aby możliwym była ocena ich wpływu na kształtowanie przyzwyczajeń osób parkujących pojazdy.
Dodatkowo wysokość opłaty została odniesiona do wysokości opłaty za jazdę bez biletów komunikacją miejską. Jednakże jak podniesiono w skardze trudno uznać opłaty za korzystanie z komunikacji publicznej za takie, które można odnieść w prosty sposób do opłat za parkowanie pojazdów w strefie płatnego parkowania. Ponadto opłata dodatkowa za jednorazową jazdę bez biletu stanowi 38 krotność ceny biletu jednorazowego przesiadkowego normalnego, obowiązującego w strefie 1 i 2. Gdyby dokonać obliczenia opłaty dodatkowej za parkowanie pojazdów w sposób analogiczny do opłaty należnej za jazdę bez biletu powinna ona wynieść 114 złotych, a nie jak uchwalono 250 złotych.
Ponadto jak podniesiono w skardze drastyczne podwyższenie opłaty dodatkowej za parkowanie bez uiszczenia opłaty może nie odnieść zamierzonego rezultatu. Zjawisko parkowania bez zapłaty, jak wskazano w uzasadnieniu uchwały obecnie dotyczy 11% pojazdów. Wydaje się, że wynika ono nie ze zbyt niskich opłat dodatkowych, ale po pierwsze z dużej wysokości opłat za parkowanie, a po drugie z ilości samochodów, którymi dojeżdżają do pracy mieszkańcy okolicznych miejscowości, którym nie przysługuje abonament na parkowanie.
Co więcej brak umotywowania uchwalenia stawki na poziomie przybliżonym do stawki maksymalnej, wynoszącej w dacie jej podjęcia 260 złotych nosi niewątpliwie cechę arbitralności i nie buduje zaufania członków wspólnoty samorządowej do organów samorządu stanowiących prawo.
Z tych też względów wniesiono o stwierdzenie nieważności zaskarżonej uchwały z dnia 14 maja 2020 roku w całości oraz o stwierdzenie nieważności zaskarżonego przepisu uchwały z dnia 30 lipca 2020 roku.
Zaznaczyć również należy, że w Prokuraturze Okręgowej w Warszawie jest aktualnie badana prawidłowość uchwały Rady m. st. Warszawy z dnia 15 października 2020 roku zmieniającej uchwałę w sprawie metod ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki takiej opłaty, oraz ustalenia stawki opłaty za pojemnik i worek o określonej pojemności.
Aleksandra Skrzyniarz
Rzecznik Prasowy
Prokuratury Okręgowej w Warszawie