Akt oskarżenia za przestępstwa związane z dostawą sprzętu dla Wojska.
Data ostatniej aktualizacji: 2018-03-21
Wydział ds. Wojskowych Prokuratury Okręgowej w Warszawie skierował do Sądu Okręgowego w Warszawie akt oskarżenia przeciwko Markowi N. oraz Janowi T. oskarżonym o popełnienie przestępstw w związku z dostawą dla Inspektoratu Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej pojazdów w postaci 16 naczep niskopodwoziowych przeznaczonych do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego. Straty jakie poniósł Skarb Państwa – Inspektorat Uzbrojenia Ministerstwa Obrony Narodowej w związku z nierzetelnym wykonaniem umowy przez zamawiającego to ponad 2 mln 390 tys zł.
Marek. N. – wiceprezes firmy z Makowa Mazowieckiego (producenta i dostawcy naczep) został oskarżony o doprowadzenie do niekorzystnego rozporządzenia mieniem w kwocie 2 mln 390 tyś zł Inspektoratu Uzbrojenia MON, poprzez wprowadzenie zamawiającego w błąd co do roku produkcji naczep niskopodwoziowych NS 600, a tym samym ich rzeczywistej wartości znacznie niższej od tej na jaką opiewało zamówienie oraz wydanie polecenia podległym mu pracownikom firmy przerobienia znaków identyfikacyjnych VIN w 16 wyprodukowanych naczepach poprzez przerobienie litery C oznaczającej rok produkcji 2012 na literę D oznaczającej rok produkcji 2013, tj. przestępstw określonych w art. 286 § 1 kk w zw z art. 294 § 1 kk i art. 306 kk.
Jan T. został oskarżony o współudział w przerobieniu znaków identyfikacyjnych VIN na 16 dostarczanych Inspektoratowi Uzbrojenia MON naczepach NS 600 W, tj. przestępstwa z art. 306 kk.
W toku śledztwa prowadzonego przez Wydział ds. Wojskowych w Warszawie wspólnie z Komendą Główną Żandarmerii Wojskowej ustalono, iż w dniu 27 grudnia 2013 r. doszło do podpisania pomiędzy zamawiającym Skarbem Państwa – Inspektoratem Uzbrojenia, a wykonawcą firmą z Makowa Mazowieckiego umowy na dostawę w latach 2014-2017 sześćdziesięciu siedmiu zestawów do transportu czołgów i ciężkiego sprzętu gąsienicowego (ciągnik siodłowy plus naczepa niskopodwoziowa). Zgodnie z treścią w/w umowy 16 naczep z roku produkcji 2013 miało zostać dostarczonych w 2014 r. Cena naczepy niskopodwoziowej NS 600 W zgodnie z umową wynosiła 920000 zł. Odbiór techniczny 16 naczep nastąpił w dniu 30 grudnia 2013 r. Z protokołów odbioru technicznego wynika, iż rok produkcji naczepy to 2013, w tym w numerze VIN – numerze identyfikacyjnym podwozia – wskazana była litera D oznaczająca rok produkcji pojazdów – 2013 r.
W związku z powziętymi informacjami, iż numery identyfikacyjne pojazdów mogły zostać przerobione, naczepy poddano oględzinom oraz uzyskano opinie biegłych z zakresu mechanoskopii. Ponadto w toku śledztwa przesłuchano kilkudziesięciu świadków, a także zabezpieczono z firmy dostarczającej naczepy całość dokumentacji dotyczącej produkcji przedmiotu zamówienia. Uzyskano również opinię biegłego z zakresu techniki samochodowej i wyceny wartości pojazdów i maszyn.
Z opinii biegłych z zakresu mechanoskopii wynika, że we wszystkich 16 dostarczonych naczepach stwierdzono przerobienie numeru VIN na ramie pojazdów polegające na nabiciu znaku D na pierwotnie nabitym znaku C. Przerobienie było niewidoczne bez przeprowadzenia specjalistycznego badania. Wszystkie znaki D zostały wykonane przy użyciu tego samego ręcznego znakownika. Stwierdzono ponadto, że na naczepach znajdowały się tabliczki znamionowe przymocowane do nadwozia przy pomocy nitów oraz tabliczki produkcyjne w formie naklejki z oznaczeniami zgodnymi z przerobionym polem numerowym nadwozia. Jak ustalono zdemontowano pierwotnie zamontowane tabliczki oznaczające rok produkcji 2012 oraz zamówiono w firmie zewnętrznej, nowe tabliczki wskazujące na rok 2013 r. (w/w firma dostarczyła również pierwotne tabliczki). Ponadto w naczepach zdemontowano opony oznaczone rokiem produkcji 2012 i założono nowe z numerem seryjnym z roku 2013 r. Ponadto z opinii biegłych z zakresu budowy maszyn wynika, iż większość elementów wyposażenia naczep została wyprodukowana w 2012 r.
Z opinii biegłego z zakresu wyceny maszyn wynika, iż z uwagi na dostarczenie pojazdów z innego rocznika niż zamówiony, zamawiający poniósł szkodę w łącznej kwocie ponad 2 mln 390 tyś zł. Powyższa kwota wynika ze spadku wartości handlowej zamówionych pojazdów związanej z rokiem produkcji.
Kwestie dotyczące technicznej strony przerobienia numerów nadwozia, jak też okoliczności samego przetargu zostały potwierdzone zeznaniami licznych świadków. W oparciu o powyższe ustalono niewątpliwie, iż przerobienie danych pojazdów służyło dostosowaniu ich do warunków zamówienia. Ustalono też, iż w/w naczepy firma wyprodukowała „na zapas” w 2012 r., licząc na kontrakty z wojska. Po ich produkcji naczepy pozostawały na terenie zakładu.
Marek N. nie przyznał się do zarzucanego mu czynu i złożył wyjaśniania co do zasady sprzeczne z zebranym w sprawie materiałem dowodowym. Jan T. w pierwszych wyjaśnieniach nie przyznał się do zarzucanego mu czynu i złożył wyjaśniania. Przesłuchany ponownie złożył wniosek o warunkowe umorzenie postępowania. Prokurator powyższego wniosku nie uwzględnił.
Łukasz Łapczyński
rzecznik prasowy Prokuratury Okregowej w Warszawie